Ratio Design BV
Kruisweg 70
2011 LG Haarlem

023 542 24 72
info@ratiodesign.nl
Plan je route

LinkedIn

KvK Haarlem 34098251
BTW NL817390704B01
IBAN NL97 RABO 0303 0652 06

Even bellen?
023 542 24 72

Sluit contact
Marketing tips voor het MKB

Dé 7 digitale marketing tips voor het MKB

Steeds vaker hoor of lees ik over ondernemers die het gevoel hebben nog niet genoeg gebruik te maken van internet voor acquisitie en positionering, en voor ondernemers die er misschien nog niet bij hebben stil gestaan dat een goede strategie op internet zorgt voor bekendheid en groei. Vandaar hierbij een beknopt overzicht van enkele (in mijn ogen) belangrijke middelen.

 

Een optimale website
Het klinkt logisch. Iedereen heeft een website, jij vast ook. Maar de ene website is de andere niet. Zorg bijvoorbeeld dat het doel van de website duidelijk is. Wil je iets verkopen? Bezoekers contact laten opnemen? of enkel informeren? Zorg dat je website zo is ingericht dat je bezoekers eenvoudiger overgaan tot deze actie. De homepage is het middel om bezoekers over te halen om verder te klikken. Zorg dus dat deze niet vol staat met buttons en teksten. Met een heldere boodschap en een overzichtelijke indeling houd je  bezoekers langer vast. Als iemand eenmaal is overgehaald, kun je dieper in de website uitgebreidere informatie tonen.

 

Mobiel en tablet
Waar je tegenwoordig niet meer omheen kunt, is een mobiele website. Het aantal actieve internetters op een smartphone groeit nog steeds en het zou dan ook een gemiste kans zijn als je hier niks mee doet. Steeds vaker wordt de mobiel geraadpleegd om even snel iets op te zoeken; een adres, een naam of een telefoonnummer. Een mobiele website is dan ook vaak een samenvatting van de reguliere website en zo ingedeeld dat deze op een klein touchscreen prima te bedienen is.

 

Netwerken via internet
Het leggen van zakelijke contacten en binnenhalen van nieuwe projecten gaat allang niet meer enkel via persoonlijke kennismaking. Internet heeft vele nieuwe mogelijkheden met zich meegebracht. Zo kun je eenvoudig je klantenkring onderhouden en uitbreiden door ze op de hoogte te houden van je ontwikkelingen via nieuwsbrieven of social media. Houd wel in de gaten dat je informatie relevant en interessant blijft. Je kunt het delen van succesvolle projecten bijvoorbeeld afwisselen met een kijkje achter de schermen van je bedrijf of een persoonlijke kennismaking met een belangrijke medewerker. Blijf je wel steeds afvragen of de informatie leuk of goed genoeg is voor de ontvangers en lezers. Je wilt immers je online netwerk steeds verder uitbreiden en geen lezers kwijtraken.

 

Deel informatie en kennis
Ondernemen gaat in de meeste gevallen niet meer over snel geld verdienen. Samenwerken en een open, eerlijk en duurzaam beleid voeren is tegenwoordig de logische en slimme weg. Een andere manier om te groeien is het delen van kennis en informatie. Aangezien bijna alle informatie al online te vinden is (en online ook de plek is waar wordt gezocht) kunnen ze het net zo goed van jou horen. Op deze manier kun je je netwerk vergroten en kunnen er wellicht leuke samenwerkingen of projecten ontstaan.

 

Eén verhaal, één uitstraling
Het hebben van een huisstijl heeft, mits goed toegepast, een aantal grote voordelen. Mensen herkennen je bedrijf en zien dit als één geheel. Dit werkt op internet niet anders. Door de groei van online activiteiten is helderheid en consistentie belangrijker dan ooit. Om jouw merk en bedrijf helder te laten overkomen op internet is niet alleen een consistente grafische stijl nodig (op de website, mailings, social media etc), maar ook de tone-of-voice in bijvoorbeeld teksten, foto’s en video hoort hierbij. Eén duidelijk verhaal in combinatie met één duidelijke uitstraling zorgt uiteindelijk voor bekendheid bij je doelgroep.

 

Google
Google is nou eenmaal een internetreus met veel macht en invloed. Je kunt er dan ook niet omheen. Aan de andere kant, als Google je interessant vindt, kan dit nog weleens goed uitpakken voor de positie van je bedrijf op internet. Het op orde krijgen van je Google vermelding begint tegenwoordig bij het aanmaken van een Google+ account. Hiermee krijg je toegang tot alle (gratis) diensten van Google en kun je beginnen met de aanmelding en profilering van je bedrijf op Google Places. Dit zorgt weer voor een vermelding in Google Maps. Hierdoor kunnen je klanten reageren en jouw onderneming een waardering geven. Dit alles heeft dan weer invloed op de vindbaarheid van jouw website. Als je de smaak te pakken hebt, kun je aan de slag met je Google+ account. Post hierop je laatste nieuws en ontwikkelingen en voeg je relaties toe aan jouw Google+ kringen.

 

Actie(f)
Als je alles digitaal op orde hebt kan het zijn dat er voor je gevoel nog niet genoeg gebeurt. Dit kan komen doordat je nog niet genoeg opvalt tussen je concurrenten. Als al je internetkanalen werken is het tijd om hier optimaal gebruik van te gaan maken. Bedenk opvallende acties en campagnes die je kunt verspreiden over internet. Via je website, mailing, Google+, Facebook, LinkedIn etcetera. Bedenk een actie waar je doelgroep niet omheen kan. En misschien dat je eerste actie in jouw ogen nog weinig oplevert, maar ook hiervoor geldt dat consistentie en frequentie uiteindelijk zorgt voor rendement en groei.

 

Arjan van Kampenhout

Kijkje achter de schermen? Ga naar Vers